Na etapie kupna pojazdu podróżnego, kampervana lub pojazdu miejskiego (zwanych dalej pojazdem podróżnym) szczególnie istotne znaczenie ma wybór odpowiedniego rzutu poziomego, a także atrakcyjny design. Ponadto masa pojazdu również odgrywa niebagatelną rolę. Rodzina, przyjaciele, opcjonalne wyposażenie, akcesoria i bagaż – na wszystko to musi znaleźć się miejsce. Jednocześnie istnieją prawne i techniczne ograniczenia w zakresie konfiguracji i załadunku. Każdy pojazd podróżny jest przystosowany do określonej masy, której nie wolno przekroczyć podczas użytkowania pojazdu do jazdy. Potencjalni nabywcy pojazdu podróżnego muszą zatem zadać sobie pytanie: jak skonfigurować pojazd, aby pomieścić pasażerów, bagaż i akcesoria stosownie do swoich potrzeb, nie powodując przy tym przekroczenia maksymalnej masy pojazdu? Aby ułatwić podjęcie tej decyzji, podajemy kilka wskazówek, które okażą się szczególnie istotne przy wyborze pojazdu z naszego portfolio.
1. Technicznie dopuszczalna masa maksymalna…
… to ustalona przez producenta wartość, której pojazd nie może przekroczyć. Dethleffs określa w odniesieniu do rozkładu poziomego górną granicę dla pojazdu, która może różnić się w zależności od rozkładu poziomego (np. 3500 kg, 4400 kg). Odpowiednie dane dla każdego rozkładu poziomego znajdują się w danych technicznych.
2. Masa pojazdu gotowego do jazdy…
… składa się – mówiąc w uproszczeniu – z pojazdu podstawowego z wyposażeniem seryjnym plus masa kierowcy, przyjęta jako 75 kg. Z punktu prawnego dopuszczalne jest i możliwe, aby masa pojazdu gotowego do jazdy różniła się od wartości nominalnej, podanej w dokumentacji sprzedaży. Dopuszczalna tolerancja wynosi ± 5 %. Dopuszczalny zakres w kilogramach został podany w nawiasach za masą pojazdu gotowego do jazdy. Aby zapewnić pełną transparentność w zakresie ewentualnych odchyleń masy, Dethleffs waży każdy pojazd na końcu linii produkcyjnej i informuje Państwa dystrybutora o wyniku ważenia, który następnie zostaje przekazany Państwu do wiadomości.
Szczegółowe wyjaśnienia dot. masy pojazdu gotowego do jazdy zawiera ustęp Informacje prawne.
3. Dopuszczalną liczbę miejsc siedzących (w tym kierowca)…
… ustala producent w tzw. procedurze homologacji typu. W ten sposób określana jest tzw. masa pasażerów. W tym celu przyjmuje się orientacyjną wagę ciała 75 kg dla każdego pasażera (nie licząc kierowcy).
Szczegółowe wyjaśnienia dot. masy pasażerów zawiera ustęp Informacje prawne.
4. Masa podana przez producenta dla wyposażenia opcjonalnego…
… to określona przez Dethleffs dla każdego rzutu poziomego wartość maksymalnej masy dostępnego na zamówienie wyposażenia opcjonalnego. Celem tego ograniczenia jest zapewnienie, aby min. masa użyteczna, tzn. wymagana ustawowo masa przewidziana na bagaż i zamontowane później akcesoria, w dostarczonych przez Dethleffs pojazdach była również rzeczywiście dostępna do obciążenia. Jeżeli w wyjątkowym przypadku ważenie na końcu linii produkcyjnej mimo to wykaże, że rzeczywista możliwość obciążenia przekracza w górę min. masę użyteczną z powodu dopuszczalnego odchylenia masy, przed dostarczeniem sprawdzimy pojazd wspólnie z Państwa dystrybutorem i Państwem, czy np. zwiększyć technicznie dopuszczalną maksymalną masę pojazdu, zredukować liczbę miejsc siedzących czy też usunąć wyposażenie opcjonalne.
Szczegółowe wyjaśnienia dot. wpływu tolerancji na min. masę użyteczną oraz masę użyteczną zawiera ustęp Informacje prawne.
5. Masa dodatkowa wyposażenia opcjonalnego i pakietów…
… zwiększa rzeczywistą masę pojazdu (= masa pojazdu gotowego do jazdy plus wybrane wyposażenie opcjonalne) oraz zmniejsza masę użyteczną. Podana wartość stanowi dodatkową masę względem wyposażenia seryjnego danego rzutu poziomego. Masa całkowita wybranych pakietów i wyposażenia opcjonalnego nie może przekraczać masy podanej przez producenta dla wyposażenia opcjonalnego.
Przeczytaj/zaakceptuj i kontynuuj